Archiwalny wykaz prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów z okresu 4 grudnia 2015 r. – 21 listopada 2019 r.
Numer projektu | UD466 |
Tytuł | Projekt ustawy o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych |
Rodzaj dokumentu | projekty ustaw |
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie | W aktualnym stanie prawnym funkcjonują przepisy dotyczące umów zawieranych między rolnikami-producentami artykułów rolno-spożywczych a podmiotami skupowymi, których celem było zniwelowanie nieuczciwych praktyk handlowych między tymi podmiotami obrotu rynkowego. W przepisach art. 38q ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 945) wdrażających przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 określono wymóg zawarcia umowy na dostarczanie produktów rolnych między producentem produktów rolnych, a pierwszym nabywcą. Obowiązkowymi elementami umowy są m.in. cena za dostawę, ilość i jakość produktów, szczegóły dotyczące terminów i procedur płatności itd. Strony umowy zawartej na gruncie cywilnoprawnym ustalają wymagania, co do jakości handlowej produktów rolnych np. zbóż, będących surowcem do dalszego przerobu. Mogą też ustalić metody badań surowca, sposobu pobierania próbek, warunków zapłaty, czy też przypadków obniżenia ceny, gdy surowiec nie spełnia wymagań wynikających z umowy. Jednakże, jak wskazują otrzymywane przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi sygnały z organizacji rolniczych, spółdzielni i rolników indywidualnych, te kryteria, które nie wynikają wprost z przepisów ww. ustawy podmioty skupowe najczęściej nie chcą wprowadzać do warunków umów. Rodzi to wiele wątpliwości co do rzetelności podmiotów skupowych, zwłaszcza w przypadku obniżenia kwoty zapłaty za zakupione produkty rolne uzasadnianej przez podmiot skupowy niższymi niż określone w umowie cechami jakościowymi tych produktów. Brak konieczności respektowania wyniku odwoławczego niezależnej strony trzeciej przez podmioty skupowe stawia rolników w nierównej pozycji i wywołuje podejrzenia, co do uczciwości stosowanych praktyk rynkowych. Dodatkowo podnoszoną kwestią sporną są kwalifikacje osób pobierających w podmiotach skupowych próbki do badań. |
Istota rozwiązań ujętych w projekcie | Projekt przewiduje zmiany w ustawie z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2212, z późn. zm.) polegające na wprowadzeniu przepisów umożliwiających stosowanie przez Główny Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (GIJHARS) nadzoru nad rzetelnością prowadzenia praktyk skupowych przez podmioty prowadzące skup nieprzetworzonych artykułów rolno-spożywczych oraz zwierząt żywych. |
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu | MRiRW |
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu | Tadeusz Romańczuk Sekretarz Stanu |
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM | MRiRW |
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM | II kwartał 2019 r. - WYCOFANY |
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem (z podaniem przyczyny) | W toku uzgodnień międzyresortowych Ministerstwo Finansów negatywnie zaopiniowało propozycję zwiększenia wydatków z budżetu państwa łącznie o 28,54 mln zł w okresie 10 lat po wejściu w życie nowelizacji, w tym na zwiększenie liczby etatów w IJHARS o 44. Wskazując, że ze względu na ograniczenia, jakie niesie ze sobą obowiązująca reguła wydatkowa, stabilizująca poziom wydatków publicznych, proponowane rozwiązania powinny być neutralne dla budżetu państwa. W przypadku wystąpienia skutków finansowych, wnioskodawca powinien przedstawić zatem propozycję wydatków, z których zamierza zrezygnować w celu sfinansowania proponowanych zmian. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi analizując sytuację kadrową IJHARS, jej budżet oraz obecnie realizowane zadania tej Inspekcji nie widzi możliwości wygospodarowania oszczędności finansowych, które mogłyby zostać przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektowanych nowych zadań. |