Archiwalny wykaz prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów z okresu 4 grudnia 2015 r. – 21 listopada 2019 r.

Numer projektuUD557
Tytuł

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

Rodzaj dokumentuprojekty ustaw
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie

Projekt przewiduje wprowadzenie zmian w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 864 i 1123), których głównym celem jest wyeliminowanie nieprawidłowości w obszarze opodatkowania akcyzą wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, poprzez wprowadzenie ustawowych zmian o charakterze uszczelniającym obrót tymi wyrobami.
Projekt dokonuje także implementacji postanowienia dyrektywy Rady (UE) 2019/475 z dnia 18 lutego 2019 r. zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE i 2008/118/WE w odniesieniu do włączenia włoskiej gminy Campione d’Italia oraz włoskich wód jeziora Lugano do obszaru celnego Unii i do terytorialnego stosowania dyrektywy 2008/118/WE.
Ponadto projekt przewiduje dokonanie zmian w kilku innych ustawach, w tym zmian o charakterze uszczelniającym.

Istota rozwiązań ujętych w projekcie

Zmiany zawarte w ustawie o podatku akcyzowym dotyczą w szczególności:
a) wprowadzenia zmian w przepisach dotyczących wydawania decyzji w sprawie wiążącej informacji akcyzowej (WIA),
b) wprowadzenia opodatkowania suszu tytoniowego w przypadku ujawnienia nielegalnej plantacji tytoniu,
c) wprowadzenia rozwiązania, aby barki (bunkierki), które służą do przemieszczania paliwa żeglugowego stanowiły część składu podatkowego,
d) rozszerzenia katalogu warunków niezbędnych dla zastosowania zwolnienia od akcyzy dla wyrobów energetycznych przeznaczonych do celów żeglugi,
e) wprowadzenia zmian dotyczących opodatkowania akcyzą nowych czynności odnoszących się do samochodów osobowych, a także zmian związanych z rejestracją samochodów ciężarowych oraz specjalnych (konsekwencją będą również zmiany w ustawie Prawo o ruchu drogowym),
f) wprowadzenia rozwiązania zwiększającego kontrolę faktycznego wykorzystania alkoholu etylowego skażonego krajowymi środkami skażającymi, dla celów uprawniających stosowanie zwolnienia od akcyzy,
g) wprowadzenia elektronizacji ewidencji wyrobów akcyzowych oraz deklaracji akcyzowych,
h) wprowadzenia w przypadku spełnienia określonych przesłanek możliwości nadania rygoru natychmiastowej wykonalności nieostatecznym decyzjom naczelnika urzędu skarbowego o cofnięciu zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie podatku akcyzowego,
i) wprowadzenia rozwiązania zwiększającego kontrolę wykorzystywania zwolnienia od akcyzy napojów alkoholowych importowanych w ramach norm ustalonych dla podróżnych (członków załóg),
j) rozszerzenia warunków uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie podatku akcyzowego oraz wpisu do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych,
k) doprecyzowania i ujednolicenia regulacji dotyczących zezwoleń akcyzowych i wpisu do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych w zakresie odmowy wydania zezwolenia/dokonania wpisu do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych oraz cofnięcia zezwolenia/wykreślenia podmiotu z rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych,
l) nowelizacji przepisów dotyczących zwolnienia od akcyzy czynności podlegających opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych w pracach rolniczych, ogrodniczych oraz w hodowli ryb, w sposób ułatwiający pozyskiwanie danych o wysokości realizowanych zwolnień od akcyzy w zakresie przedmiotowego zwolnienia,
m) wprowadzenia regulacji dotyczącej mechanizmów zabezpieczających w przypadku przekazania przez  producentów, importerów i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego papierosów lub tytoniu do palenia nieprawidłowych bądź niekompletnych danych o liczbie znajdujących się poza procedurą zawieszenia akcyzy papierosów poszczególnych marek i ilości tytoniu do palenia oznaczonych maksymalną ceną detaliczną,
n) implementacji postanowienia dyrektywy Rady (UE) 2019/475 z dnia 18 lutego 2019 r. zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE i 2008/118/WE w odniesieniu do włączenia włoskiej gminy Campione d’Italia oraz włoskich wód jeziora Lugano do obszaru celnego Unii i do terytorialnego stosowania dyrektywy 2008/118/WE, co oznacza konieczność zmiany w ustawie o podatku akcyzowym definicji „terytorium państwa członkowskiego”.
Zmiana w ustawie o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki:
Projektowana zmiana ma zapewnić skuteczne wykonywanie przez organy Krajowej Administracji Skarbowej kontroli dostaw paliwa przeznaczonego do  użytku przez statki, poprzez zobligowanie dostawców tych paliw do przedstawienia dyrektorowi urzędu morskiego w ramach przekazywanej informacji dotyczącej działalności w zakresie dostaw paliwa w polskich obszarach morskich, kopii pisemnego potwierdzenia zgłoszenia rejestracyjnego dla celów podatku akcyzowego, niezależnie od innych aktualnie wymaganych dokumentów.
Zmiany w ustawie Kodeks karny skarbowy dotyczą:
a) wprowadzenia adekwatnej minimalnej kary grzywny w relacji do wysokości uszczuplonych należności publicznoprawnych dla sprawców przestępstw skarbowych i wykroczeń skarbowych związanych z uszczupleniem należności publicznoprawnej,
b) podwyższenia górnej granicy kary pozbawienia wolności za zbycie lub przekazanie w inny sposób znaków akcyzy osobie nieuprawnionej.
W przypadku dalszego procedowania przygotowanego przez Ministerstwo Sprawiedliwości projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (UD 188) z projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw zostaną wyłączone następujące zmiany w Kodeksie karnym skarbowym ujęte w projekcie resortu sprawiedliwości:
a) podwyższenie za określone przestępstwa skarbowe popełnione przy obrocie wyrobami akcyzowymi górnej granicy zagrożenia sankcją w postaci kary pozbawienia wolności,
b) wprowadzenie penalizacji tzw. nieumyślnego paserstwa akcyzowego,
c) wprowadzenie penalizacji paserstwa nielegalnych (podrobionych lub przerobionych) znaków akcyzy oraz upoważnień do odbioru banderol,
d) wprowadzenie obligatoryjnego zniszczenia suszu tytoniowego oraz urządzeń i maszyn do produkcji wyrobów tytoniowych w przypadku orzeczenia ich przepadku,
e) wprowadzenie penalizacji sprzedaży wyrobów akcyzowych bez wymaganych znaków akcyzy poza procedurą zawieszania poboru akcyzy (dotyczy to wyrobów niewiadomego pochodzenia),
f) wprowadzenie odpowiedzialności karnej skarbowej osób, które nabywały, przechowywały lub przewoziły wyroby akcyzowe pochodzące z nielegalnej produkcji,
g) rozszerzenie kręgu osób odpowiedzialnych za branie udziału w obrocie wyrobami akcyzowymi ze zmienionym przeznaczeniem,
h) wprowadzenie penalizacji zachowania poprzedzającego nabycie nielegalnych wyrobów akcyzowych co pozwoli na ściganie sprawców nabywających nielegalne wyroby akcyzowe za pośrednictwem środków masowego przekazu (np. internet), które to wyroby są ujawniane w przesyłkach pocztowych lub kurierskich, zanim dotrą do adresatów,
i) wprowadzenie penalizacji przygotowania do produkcji lub magazynowania wyrobów akcyzowych poza składem podatkowym wbrew przepisom ustawy.
Zmiany w ustawie o żegludze śródlądowej i w ustawie o rybołówstwie morskim:
Proponowane rozwiązania zakładają udostępnienie online organom Krajowej Administracji Skarbowej danych z rejestrów statków śródlądowych i statków rybackich, celem zlikwidowania wymogu pozyskania dodatkowych dokumentów od podmiotów zużywających paliwo żeglugowe.
Zmiana w ustawie o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw:
Proponowane rozwiązania zakładają rozszerzenie katalogu służb kontrolujących na podstawie przepisów akcyzowych prawidłowość znakowania i barwienia olejów opałowych o Inspekcję Handlową wykonującą obecnie kontrole paliw w ramach Systemu Monitorowania i Kontrolowania Jakości Paliw.
Zmiana w ustawie Prawo o miarach:
Wprowadzenie regulacji, zgodnie z którą wzorcowane zbiorniki barek (bunkierek) mogą być stosowane przy pobieraniu opłat, podatków i innych należności budżetowych oraz ustalaniu opustów, kar umownych, wynagrodzeń i odszkodowań, a także przy pobieraniu i ustalaniu podobnych należności i świadczeń oraz przy dokonywaniu kontroli celno-skarbowej, jeżeli posiadają ważne świadectwo wzorcowania.
Zmiana w ustawie o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów:
Wprowadzenie obowiązku przekazywania danych geolokalizacyjnych dla towarów przemieszczających się w systemie EMCS i NCTS.
Zmiana w ustawie o Krajowej Administracji Skarbowej:
Proponowana zmiana ma charakter porządkowy i dokonywana jest w celu wyjaśnienia wątpliwości interpretacyjnych. Zmiana ujednolica przepisy wskazując, iż stosowane przy wykonywaniu kontroli celno-skarbowej w zakresie przestrzegania przepisów prawa podatkowego, przyrządy pomiarowe niezbędne do kontroli ilości i jakości surowców, półproduktów i wyrobów gotowych,  podlegają prawnej kontroli metrologicznej.

 

Organ odpowiedzialny za opracowanie projektuMF
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektuTadeusz Kościński Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RMMF
Planowany termin przyjęcia projektu przez RMIII kwartał 2019 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem (z podaniem przyczyny)-

Opcje strony

Data modyfikacji : 12.09.2019
do góry